Zelf een boek uitgeven

"Iedereen schrijft tegenwoordig een boek." Het is een uitspraak die we vaak te horen krijgen. En er zit inderdaad een grond van waarheid in. De publicatiemogelijkheden voor professionals en particulieren met een boeiend verhaal waren zelden zo groot. Toch blijven talloze contactpogingen met uitgeverijen onbeantwoord. Toch liggen de meeste manuscripten maandenlang stof te vergaren. En toch krijgen veel auteurs een njet van hun gedroomde uitgeverij. Zo blijven veel sterke verhalen ongeschreven of krijgen ze alleszins niet het platform en het bereik dat ze verdienen. Voor deze verhalen en auteurs zijn er gelukkig andere oplossingen. Self publishing, of uitgeven in eigen beheer, is daar één van. Maar wat is dat eigenlijk? Waarom kan het ook voor jou interessant zijn? Welke bedenkingen kunnen we erbij maken? En hoe biedt Golden Story daar een antwoord op?

Wat is self publishing?

Zelf een boek uitgeven, of self publishing, verwijst naar een publicatieproces waarbij de auteur alles voor zijn rekening neemt - van schrijven tot verkopen - zonder tussenkomst van een uitgever. Uitgeven in eigen beheer kan een arbeidsintensief proces zijn waar ook wel wat investeringen bij komen kijken.

Maar het heeft ook voordelen, zeker voor auteurs in een specifieke niche of aan het begin van hun schrijverscarrière. De diensten van Golden Story zijn er dan ook op gericht om die voordelen maximaal te benutten en om de eventuele uitdagingen die met self publishing gepaard gaan zo veel mogelijk op te vangen. Zo kan ook jij zelf een boek uitgeven.

zelf een boek uitgeven
Zelf een boek uitgeven: Golden Story begeleidt je van begin tot eind

1. Zelf een boek uitgeven gaat vaak sneller

Wil je jouw boek snel in de handen van je lezers? Dan geef je het best uit in eigen beheer. Waarom? Omdat het soms jaren duurt voor een ingeleverd manuscript bij een uitgever leidt tot een contract en een lancering.

Onze ervaring leerde onsdat er vaak verschillende maanden nodig zijn voor een eerste positief contact met een uitgeverij ook resulteert in een officiële samenwerking.

Je mag dus op vele maanden tot een jaar rekenen voor jouw geaccepteerd manuscript in de (digitale) winkelrekken ligt. En dan hebben we het nog niet over de investering van tijd en energie die gepaard gaat met de zoektocht naar een uitgever.

Wil je jouw verhaal snel aan de man brengen? Dan kan je misschien beter zelf je boek uitgeven

Hoe helpt Golden Story jou daarbij?

Onze diensten zijn erop gericht om jouw proces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen zonder daarbij in te boeten aan kwaliteit.

Dat doen we door een all-in partner te zijn voor jouw hele project. Jij moet niet langer tussen de verschillende betrokken partijen heen en weer gaan, laat staan alles zelf in handen nemen. Wij zijn jouw eerste en enige aanspreekpunt en nemen de volledige coördinatie in onze handen.

We vertrekken vanuit duidelijke en transparante afspraken met jou én met alle partners in onze community - van schrijvers en gespecialiseerde drukkerijen tot social media- en marketingexperten - en werken voortdurend aan de optimalisatie van onze efficiënte processen.

2. Zelf een boek uitgeven geeft je meer controle

Werk je samen met een uitgeverij? Reken er dan op dat je een stuk controle over jouw boek uit handen zal moeten geven. En dat gaat verder dan de inhoud van de tekst en de schrijfstijl. Jouw uitgever zal immers (mee) beslissen over de titel van jouw boek, de vormgeving, de cover, de prijs en hoe het boek in de markt gezet wordt.

Wil je meer creatieve controle? Wil jij zelfstandig kunnen beslissen over alle deelaspecten van het uitgeven? Dan kan je best zelf je boek uitgeven.

Dat heeft mogelijk ook een nadeel. Wat je wint aan controle geef je immers voor een stuk weer af in de vorm van tijd en budget. Ontwerp, marketing, prijszetting en alles daartussen, dat kost tijd. Als je ervoor kiest om dit uit te besteden, brengt dit ook een investering met zich mee.

Wat is het antwoord van Golden Story daarop?

Werk je samen met Golden Story, dan heb jij steeds het laatste woord. Wij zijn adviserende, uitvoerende en creatieve partner bij elke stap. Maar jij behoudt zoveel controle als jij wil vanaf de eerste letter tot de verkoop.

Zoals gezegd maken we voor jou het verschil met tijds- en kostenefficiënte processen. Op die manier sluiten we de nadelen die gekoppeld zijn aan deze grote mate van controle maximaal uit.

3. Je rechten, inkomsten en kosten als je zelf een boek wil uitgeven

Is het jouw doel om snel veel te verdienen met je boek? Dan moeten we je teleurstellen: boeken zijn zelden cash cows. En niet iedereen kan de volgende Tom Lanoye, Lize Spit, Bart Van Loo, Thomas Pikkety of Yuval Harari zijn.

Uiteraard zijn er grote verschillen tussen het klassieke uitgeven en self publishing in wat en hoe je ermee kan verdienen.

Een uitgever zal je ongeveer 10% van de opbrengsten van jouw boek (excl. BTW) uitkeren in de vorm van een auteursrechtenvergoeding. Met de overige 90% dekt hij zijn kosten en wil hij natuurlijk ook iets verdienen. Let wel: dit zijn bruto-opbrengsten. Ook jij betaalt op jouw 10% uiteraard belastingen.

Ga je zelf je boek uitgeven dan sluit je met niemand een auteurscontract af. Zo behoud je in alle omstandigheden de rechten op je verhaal en bepaal je ook in grote mate het financiële aspect van je boek.

Jouw marges zullen dus hoger liggen. Hoeveel hoger? Dat is afhankelijk van de keuzes die je maakt doorheen het hele proces en met name hoe en waar je je boek wil verkopen.

Verkoop je je boek uitsluitend zelf, in je netwerk, op lezingen en via je webshop dan behoud je maximale controle over je marges. Verkoop je via partijen als Bol.com of Amazon dan worden ze vanzelfsprekend kleiner. Bij Bol.com betaal je bijvoorbeeld een commissie per verkocht boek. Die commissie bestaat uit een vast bedrag, afhankelijk van de verkoopprijs, (van €1.20 tot €1.83) en een percentage op de verkoopprijs (12.4%).

Tegenover die hogere marges staan zoals gezegd mogelijk hogere kosten. Maar ook een uitgever kan jou vragen om vooraf een deel van de eerste oplage af te nemen. Of om na een periode de resterende stock over te nemen. Hoewel je daar een kortingsprijs voor betaalt, kunnen ook deze bedragen stevig oplopen.

Jouw rechten, inkomsten en kosten bij Golden Story

In een samenwerking met Golden Story behoud jij steeds de rechten op jouw verhaal. Schrijven wij het boek voor jou, in jouw naam? Dan dragen we de rechten over aan jou bij oplevering, tenzij we dat samen anders overeenkomen.

Wij kunnen jou een verkoopsplatform bieden via onze website. Daar krijg jij een persoonlijke pagina. We kunnen jouw boek ook aanbieden op de gekende online platformen en gaan voor jou in gesprek met winkels als je dat wenst. In beide gevallen rekenen wij een beperkte commissie aan. Zo garanderen we een maximale return on investment voor jou.

Uitgeven via Golden Story kan flexibel en in kleine oplagen. Zo minimaliseer je je risico op overschotten en de kosten die daarmee gepaard gaan.

4. Zelf een boek uitgeven = zelf promotie voeren

Een samenwerking met een uitgeverij betekent niet meteen dat je een flink budget en een verregaande ondersteuning mag verwachten voor de promotie van je boek. De budgetten van uitgeverijen zijn immers niet onbeperkt. (jammer maar helaas)

Ook wanneer je voor een traditionele uitgever kiest zal je dus hard moeten werken aan promotie via jouw kanalen en in jouw netwerk.

Golden Story ondersteunt je bij de promotie

Golden Story ondersteunt jou ook bij de promotie van jouw self published boek. Van strategie tot social media, onze partners gaan tot het uiterste om jouw verhaal ver en krachtig te verspreiden. We vertrekken daarbij vanuit je eigen netwerk en kijken dan verder. Jouw netwerk is immers de sleutel tot het succes van jouw uitgave.

5. Rendement, imago en duurzaamheid

Een boek brengt heel wat met zich mee, ook wanneer je kiest voor een traditionele uitgeverij.

Zelf een boek uitgeven kan je vergelijken met ondernemen. Je investeert tijd; energie en geld in een project en probeert die investering niet alleen terug te verdienen maar ook te laten renderen.

Golden Story wil jou een maximale ROI te geven. En we kijken daarbij ook naar het rendement op langere termijn. Het is uiteraard belangrijk om je kosten te recupereren. Maar het is even belangrijk om je boek te benaderen als een investering in je carrière en je bedrijf.

Daar ligt het échte rendement van jouw boek. In je toegenomen status als expert en thought leader. In het netwerk dat je ermee uitbouwt. In de nieuwe klanten die je ermee bereikt en de omzetverhoging die je daarmee realiseert.

Met jouw boek bouw je aan een ijzersterke identiteit. Wij bouwen daar graag aan mee en gaan daarin verder dan de inhoud en de vorm.

Wij willen van jouw verhaal immers een duurzaam verhaal maken en kiezen daarom resoluut voor ecologische inkten, FSC® gecertificeerd papier en sterke, duurzame en lokale partnerschappen. Ook op die manier dragen wij bij tot jouw professionele, toekomstgerichte imago.

Andere bezoekers zochten ook naar

Heb je plannen voor een boek maar geraak je niet vertrokken? Ligt er al een tekst en zoek je een partner bij de volgende stappen? Heb je andere vragen?

Laat het ons weten via onderstaand invulformulier

vop
Met cookies werkt deze website vlot en kunnen we u inhoud op maat tonen. Als u verder surft of op "Ja, ik accepteer cookies" klikt, dan aanvaardt u deze cookies. Meer informatie