De impact van ESG, CSRD, ESRS en SDG op jouw onderneming

Nu zijn we doorgaans geen grote fans van afkortingen en letterwoorden. Maar deze kunnen we nu eenmaal niet negeren: SDG, ESG, CSRD en ESRS zijn niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. En waar duurzaamheidsrapportage tot voor kort nog het exclusieve domein was van grote bedrijven, staat de verslaggeving nu ook op de agenda van kmo's. Maar wat gaat er precies schuil achter deze afkortingen? En hoe kan jouw onderneming er strategisch voordeel uit halen?

First things first: wat zijn de SDG's alweer?

De Sustainable Development Goals (SDG's) zijn 17 duurzame ontwikkelingsdoelen die in 2015 door de Verenigde Naties werden geformuleerd voor 2030. SDG's zijn ambities die we willen bereiken om een betere, duurzame wereld te creëren.

Veel bedrijven willen bijdragen aan één of meerdere SDG's. De ontwikkelingsdoelen stellen organisaties in staat om concreet richting te geven aan hun duurzaam ondernemerschap. Wil je je positieve impact in kaart brengen en vergroten, dan kan je alvast beginnen met het vertalen van je bedrijfsactiviteiten naar deze SDG's.

En wat met ESG?

ESG staat voor Environmental, Social en Governance, of vrij vertaald: omgeving/milieu, sociaal/maatschappelijk en bestuur(lijk). Het is een framework waarmee organisaties hun impact op deze 3 domeinen in kaart brengen, communiceren en optimaliseren met strategisch beleid. Tegelijk gebruiken andere partijen ESG ook om deze impact te beoordelen.

Een goed ESG-beleid vertrekt vanuit meetbare doelen en concrete acties om zo een positieve impact op de 3 domeinen te realiseren. In een goede ESG-rapportage deel je dan weer kwalitatieve en kwantitatieve gegevens over deze impact.

Financiële instellingen, investeerders en andere partijen gebruiken deze rapportage om de waardering van organisaties te onderbouwen en de risico's van financieringen en investeringen in te schatten.

Naast ESG ook CSRD

CSRD of de Corporate Sustainability Reporting Directive is een Europese regelgeving die voorschrijft dat grote ondernemingen (en in de toekomst ook heel wat kmo's, rechtstreeks of onrechtstreeks via hun grotere partners) verplicht zijn om te rapporteren over hun ESG-impact.

Een belangrijk principe in deze richtlijnen is de dubbele materialiteit. Dit betekent dat je in je verslaggeving twee perspectieven moet hanteren: de impact van je bedrijfsactiviteiten op mens en milieu en de impact van duurzaamheidsthema’s op je onderneming. Samen bepalen deze of iets materieel (lees, relevant) is voor je onderneming en dus onderworpen aan de rapportageverplichting.

Last but not least: ESRS

Er zijn 12 European Sustainability Reporting Standards (ESRS) die bepalen hoe de dataverzameling en rapportering onder de CSRD precies moet gebeuren. Deze bestaan uit twee overkoepelende standaarden die op alle thema’s van toepassing zijn en 10 thematische standaarden rond de verschillende duurzaamheidsthema’s (ESG).

Hoe kunnen CSRD en ESG kansen scheppen voor jouw onderneming?

CSRD en ESG zetten ondernemingen aan om hun bedrijfsactiviteiten en waarde- en bevoorradingsketens grondig onder de loep te nemen. Zo kan je jouw impact op mens en milieu beter in kaart brengen. Deze data kan je vervolgens gebruiken als een krachtig instrument voor risicobeheer, besluitvorming en kostenreductie. Bovendien draagt een robuuste duurzaamheidsrapportage bij de aantrekkingskracht van je onderneming voor financiële instellingen en investeerders.

Van duurzaamheidsrapportage naar duurzaamheidscommunicatie en impact marketing (of omgekeerd)

Rapporteren is 1 ding, krachtig communiceren is nog iets anders. Duurzaamheidscommunicatie en impact marketing zijn cruciaal om de waarde van je duurzaamheidsinspanningen zichtbaar te maken en de betrokkenheid van stakeholders te vergroten.

In een tijd waarin transparantie en verantwoording belangrijker zijn dan ooit bieden duurzaamheidscommunicatie en impact marketing je de kans om niet alleen te voldoen aan de regelgeving. Effectieve impact marketing en storytelling helpen je om een verhaal te creëren dat resoneert met je publiek en de geloofwaardigheid van je merk versterkt.

Ons advies? Wacht niet tot je een duurzaamheidsrapport klaar hebt om te communiceren over je impact. Werk de andere richting uit: communiceer vandaag over je duurzaamheidsinspanningen die je nu doet, eerlijk, transparant en inspirerend, en creëer zo de bouwstenen voor je duurzaamheidsrapport van morgen.

Klaar om impact te maken? Of eerst even kennismaken?

Laat van je horen via onderstaand formulier

1ig
Met cookies werkt deze website vlot en kunnen we u inhoud op maat tonen. Als u verder surft of op "Ja, ik accepteer cookies" klikt, dan aanvaardt u deze cookies. Meer informatie