Impact marketing & duurzaamheids- communicatie

Als je met je onderneming naast winsten ook een positieve impact op mens, maatschappij en milieu nastreeft kan je er maar beter goed over communiceren. Sterke impact marketing een duurzaamheidscommunicatie zijn dus key! Maar wat is dat precies? En hoe zet je ze met succes in?

Impact marketing & duurzaamheidscommunicatie: what's the difference?

"Saving our planet is now a communication challenge. We know what to do, we just need the will".

Dat zijn niet onze wijze woorden maar die van Sir David Attenborough. Wat ons betreft slaat hij er de nagel mee op de kop. Als je je verhaal niet vertelt, verandert er niets en beweegt er niemand. No story, no impact! Zo simpel is it. Je hebt dus impact marketing en duurzaamheidscommunicatie voor nodig.

What's the difference? Wel, jouw duurzaamheidscommunicatie is een integraal deel van jouw impact marketing strategie. Die vertrekt vanuit je positionering - waar kan je het meeste impact maken - en je purpose of bestaansreden. Ook met welke activiteiten je jouw impact optimaal kan realiseren, met wie en voor wie zijn belangrijke vragen waarop je impact marketing strategie een antwoord biedt. Daarnaast zijn ook je waarden onmisbare bouwstenen.

Duurzaamheidscommunicatie gaat hand in hand met met impact marketing en is erop gericht om je duurzame acties en inspanningen voor impact zichtbaar te maken aan je klanten, medewerkers, partners, investeerders en andere stakeholders. Die communicatie moet eerlijk, verifieerbaar en transparant (vanuit concrete activiteiten en heldere doelen en KPI's), authentiek en inspirerend (vanuit je purpose en waarden) zijn.

Het ene kan dus niet zonder het andere. Wat drijft jou? Waar liggen je duurzaamheidsdoelen? Waar heb je impact en hoe realiseer je die? Hoe evalueer je je inspanningen? En hoe communiceer je hier krachtig en waarachtig over, in overeenstemming met ESG- en CSRD-wetgeving? Dat zijn de vragen waarop impact marketing en duurzaamheidscommunicatie een antwoord bieden.

Het resultaat? Marketing en communicatie die informeren, bewust maken, activeren, betrokkenheid en bereik vergroten en samenwerking creëren en je merk en reputatie versterken.

Hoe doe je het goed?

Effectieve impact marketing en duuraamheidscommunicatie zijn geworteld in jouw maatschappelijke missie of purpose, groeien weelderig in een grond van feiten en werpen vruchten af als je die kunt vertalen naar krachtige, inspirerende verhalen.

  1. Identificeer waar jij écht het verschil kan maken en evalueer de impact van je bedrijfsactiviteiten.
  2. Link die activiteiten aan SDG's en ESG.
  3. Onderzoek en analyseer. Je moet met facts & figures over de brug komen en daar transparant over communiceren.
  4. Wees authentiek en eerlijk over je traject . No green washing! So long green hushing! Communiceer ook over de uitdagingen en inspanningen die moeilijk lopen of nog niet het gewenste resultaat opleveren en toon hoe je vooruit zal gaan.
  5. Combineer cijfers, bewijsmateriaal en persoonlijke verhalen tot effectieve storytelling. Met verhalen breng je je impact tot leven en maak je die toegankelijk en herkenbaar voor een breed publiek.
  6. Ontwikkel een sterk strategisch plan voor je impact communicatie.
2-44970-schermafbeelding-2024-03-13-125637-93d36839735fd887.png
Lidl: Van duurzaamheidsverslag naar duurzaamheidscommunicatie en impact marketing

Inspiratie nodig?

Het duurzaamheidsverslag van Lidl has it all: duidelijke doelen, sterke engagementen, concrete stappenplannen. Allemaal vanuit een heldere strategie: duurzaamheid goed voor jou (kwalitatieve en eerlijke producten, betaalbare prijzen), goed voor mensen (eerlijk handelen, gezondheid bevorderen en dialoog voeren) en goed voor de planeet (biodiversiteit respecteren, klimaat beschermen en hulpbronnen sparen).

In het rapport is er plaats voor de mensen achter de organisatie en hun verhaal. Bovendien vertelt Lidl niet alleen over hun verwezenlijkingen en plannen maar informeert het bedrijf ook genuanceerd en helder over de status van de verschillende projecten rond deze strategische duurzaamheidsdomeinen. Zo kan je in 1 oogopslag zien wat de doelen zijn, wat de vooruitgang is en hoe Lidl dit zelf evalueert, ook wanneer het project niet 'on track' is.

De meerwaarde van goede impact marketing en duurzaamheidscommunicatie voor jouw onderneming

Goede impact marketing en duurzaamheidscommunicatie creëren meerwaarde voor je onderneming én de samenleving. In een wereld waarin consumenten, medewerkers, partners en investeerders steeds meer willen weten hoe jij een positieve bijdrage levert aan mens, maatschappij en milieu (ESG) zijn ze het instrument bij uitstek om jezelf sterker in de markt te zetten.

Je bouwt er een sterke merkidentiteit- en loyaliteit mee op en trekt klanten aan die dezelfde waarden delen. Daarnaast kan het helpen om talent aan te trekken en te behouden, aangezien werknemers steeds vaker zoek zijn naar organisaties die bijdragen aan een maatschappelijk doel.

Klaar om impact te maken? Laat het ons weten, wij zetten er graag mee onze schouders onder.

Meer weten over impact marketing en duurzaamheidscommunicatie? Hoor wat Sarah Parent, founder van Go Forest, Go Smart, Go Loud en Go Ocean erover te vertellen heeft in onze podcast Ondernemen met Impact!

Klaar om impact te maken? Of eerst even kennismaken?

Laat van je horen via onderstaand formulier

dun
Met cookies werkt deze website vlot en kunnen we u inhoud op maat tonen. Als u verder surft of op "Ja, ik accepteer cookies" klikt, dan aanvaardt u deze cookies. Meer informatie