Wat is storytelling en hoe pas ik het toe in mijn bedrijf?

Storytelling is een krachtig instrument dat de manier waarop je klanten en stakeholders jouw organisatie zien en ervaren, kan transformeren. Het gaat daarbij om meer dan verhalen vertellen. Wanneer je storytelling strategisch toepast zal het je marketing- en communicatiestrategie versterken en een blijvende indruk nalaten op je doelgroep. Wat storytelling precies betekent en hoe jij het met succes kan inzetten om je impact te vergroten, vertellen we je graag hieronder.

Wat is storytelling?

Met storytelling gebruik je verhalen om je boodschap krachtig, helder en herkenbaar over te brengen aan je publiek. Storytelling is dan ook essentieel om een sterke merkidentiteit te bouwen en connectie te creëren met (potentiële) klanten, medewerkers, partners en andere stakeholders. De techniek is getest en goedgekeurd door de beste auteurs en regisseurs en jij kan hem ook inzetten om je boodschap en de content die je deelt memorabel en overtuigend te maken.

Storytelling in je marketing en communicatiestrategie

Binnen impact marketing en duurzaamheidscommunicatie speelt storytelling een cruciale rol. In de eerste plaats ligt die in het definiëren en delen van de purpose en waarden van je organisatie. Bovendien geeft het je de kans om de werkelijke impact van je activiteiten op mensen en organisaties in de kijker te zetten en je bedrijf, inspanningen en realisaties een gezicht te geven door de mensen erachter in de kijker te zetten. Zo helpt storytelling bij het opbouwen van merkbekendheid, creëert het verbinding en kan het de besluitvorming van je klanten en stakeholders beïnvloeden door menselijkheid en beleving toe te voegen aan harde facts and figures.

De kenmerken van goede storytelling

Wil je storytelling effectief inzetten, dan kruip je eerst onder de huid van je doelpubliek: wie zijn ze, welke uitdagingen ervaren ze en naar welke oplossingen zijn ze op zoek. Zij zijn de held in je verhaal, jij bent de gids die ze naar de oplossing leidt. Dat doe je met een helder plan en een duidelijke call to action. Onderweg schets je welk succes er in het vooruitzicht ligt, welke transformatie mogelijk is wanneer ze jouw plan volgen.

Hoe begin je eraan?

  1. Ken je merk: Vertrek vanuit de purpose en waarden van je organisatie om verhalen te vertellen die ervan doordrongen zijn.
  2. Ken je publiek: Begrijp wat je publiek nodig heeft en hoe je organisatie daarbij kan helpen.
  3. Wees authentiek: Zorg ervoor dat je verhalen echt en eerlijk zijn.
  4. Maak het herkenbaar: Je verhaal moet resoneren met je publiek, waardoor zij zich identificeren met je organisatie.
  5. Gebruik verschillende kanalen: Vertel je verhaal via verschillende media om een breder publiek te bereiken. Zet daarvoor een goede contentstrategie op.

Wil je beginnen met storytelling? Laat het ons weten, wij vertellen graag jouw verhaal.

Klaar om impact te maken? Of eerst even kennismaken?

Laat van je horen via onderstaand formulier

qzt
Met cookies werkt deze website vlot en kunnen we u inhoud op maat tonen. Als u verder surft of op "Ja, ik accepteer cookies" klikt, dan aanvaardt u deze cookies. Meer informatie