Here we go again! Weer een nieuw, aan een marketingbrein ontsproten containerbegrip waarmee we alles en niets kunnen: purpose! Talk of the day en nadien business as usual. Right?
Start with why
Wrong! Ten eerste, écht nieuw is het niet. Toch niet helemaal. Toen Simon Sinek in 2009 met blauwe stift drie concentrische cirkels op een geruite flipchart zette, de middelste ‘why’ doopte en erbij vertelde je best van daaruit vertrekt, had hij het over iets wat purpose benadert. Waarom? Waarom kom je ’s ochtends uit je bed of blijf je ’s nachts wakker. Waarom bestaat jouw organisatie? Daar ligt de kiem van wat we vandaag purpose noemen.
Purpose = bestaansreden > winsten
Purpose verwijst naar iets wat je dagdagelijkse activiteiten en de centen die je ermee verdient overstijgt. Iets wat richting, zin en betekenis geeft. Noem het gerust je maatschappelijke missie of bestaansreden. Want vandaag verwacht de samenleving dat je met je onderneming ook een maatschappelijke bijdrage levert.
Voorbij de winsten, die uiteraard belangrijk blijven, beschrijft je purpose welke positieve impact je organisatie wil realiseren op het kruispunt van:
- de noden van de wereld;
- de unieke eigenschappen van je organisatie;
- de passies die jij en je medewerkers delen;
- en economische waardecreatie voor je organisatie.
Purpose maakt future proof
Purpose op papier? Mooi ingekaderd in je inkomhal of board room? Klaar, dan kunnen we terug naar de orde van de dag.
Welnee! Uiteraard heeft en geeft je purpose pas echt zin en richting als je er meer mee doet dan inkaderen. That’s a no-brainer!
Wat je vooral moet weten is dat je klanten, partners, medewerkers én investeerders purpose belangrijker vinden dan ooit te voren. Dat zeggen wij niet. Dat zeggen de meest toonaangevende consulting en researchinstellingen. Hun conclusies?
- De samenleving gelooft dat alleen bedrijven (ja, echt, als enige) de oplossingen kunnen ontwikkelen voor de uitdagingen van vandaag en de samenleving van morgen.
- Klanten kopen meer, en zijn bereid om meer te betalen, voor diensten en producten van waardegedreven bedrijven die (ook) een maatschappelijk doel nastreven.
- Medewerkers werken liever en blijven langer bij purpose driven ondernemingen.
- De maatschappelijke en ecologische impact van bedrijven spelen een steeds groter rol in het investeringsbeleid van financiële instellingen.
- Purpose-organisaties doen het financieel gewoon beter. Gemiddeld 17% beter dan de S&P 500. Try to beat that!
Long story short: in tijden van moordende concurrentie, dalende koopkracht en krappe arbeidsmarkten zet je purpose je sterker in de markt als future proof leverancier, partner, werkgever én investering.
Zonder purpose voer je de war for talent in loopgraven, springen Millennials en Gen Z’ers niet mee op je kar, vindt de rest je niet lager relevant en blijven de geldkranen dicht.
Kort door de bocht, maar dat is wél wat op het spel staat. Nothing more, nothing less.
Hoe begin je eraan?
Hoe formuleer je nu zo’n purpose? Wel, om te beginnen moet je klaar en duidelijk weten waarom je doet wat je doet. Waarom je ’s ochtends de wekker afzet en uit je warme bed komt. Vervolgens identificeer je waar je organisatie het meest impactvol kan zijn en onderneem je acties om die impact ook echt te realiseren.
You gotta put your money where your mouth is! Stap voor stap, en met af en toe misschien een stap terug.
Jouw purpose is dus:
- Betekenisvol: het moet een echt verschil maken in het leven van echte mensen.
- Authentiek: het resoneert met de waarden van je bedrijf en je medewerkers.
- Geloofwaardig: kan je het realiseren met de unieke eigenschappen van je organisatie?
- Krachtig: spreekt het tot belangrijke, maatschappelijke noden.
- Inspirerend: zet mensen in je organisatie en daarbuiten in beweging.
- Gedragen: gemaakt met en gedragen door je stakeholders.
Purpose en impact marketing
Als je talent en investeerders wil aantrekken, klanten aan je wil binden enzovoort, dan moet je ook een positieve impact op mens, maatschappij en milieu (ESG)nastreven. En vooral, dan moet je daar goed over communiceren. Als je je verhaal niet vertelt verandert er niets en beweegt er niemand. Sterke impact marketing is dus key! En die is authentiek, dus begint bij een gedragen purpose.
Looking for purpose? Wij zetten je graag op weg!
Meer weten over purpose-ondernemen? Beluister hieronder de podcast die we maakten met Olivier Onghena-'t Hooft, auteur van 'The Book of Noble Purpose'
Klaar om impact te maken? Of eerst even kennismaken?
Laat van je horen via onderstaand formulier