Found your purpose? Dan is het tijd om je bedrijfsactiviteiten en -strategieën af te stemmen op je maatschappelijke missie en bestaansreden. Practice what you preach dus! Ook wanneer het gaat over je marketing en communicatie.
Wat is purpose marketing?
Met purpose marketing veranker je je maatschappelijke bestaansreden en doelen stevig in je marketingstrategie- en inspanningen om zoveel mogelijk positieve impact op mens, samenleving en milieu mogelijk te maken. Je positioneert je organisatie als een motor van positieve verandering en vergroot de waarde van je merk door te communiceren vanuit je missie en waarden.
Wat win jij ermee?
Klanten en medewerkers zijn meer dan ooit op zoek naar betekenis. Ze verwachten dat je een positieve bijdrage levert aan de wereld en willen ook weten hoe je dat doet. Als jij vanuit een duidelijk purpose communiceert, bouw je een sterke en persoonlijke band op met klanten, medewerkers en partners.
In tijden van moordende concurrentie, dalende koopkracht en krappe arbeidsmarkten, kan je dat wel gebruiken, toch?
Walk the talk
Purpose marketing is geen marketingtruc, laten we daar duidelijk over zijn. If you can't walk the wak, don't talk the talk. Maar hoe doe je dat dan?
- Alles begint bij authenticiteit. Communiceer dus oprecht en vanuit een gedragen purpose.
- Zorg dat je marketing helder en transparant is: begrijpelijk en geworteld in robuust, objectief fundament.
- Wees relevant: sluit aan bij de waarden en behoeften van je publiek.
Inspiratie nodig? Ga eens kijken bij Komrads
Duurzame en ethisch geproduceerde sneakers met een waanzinnige cool en een cultimago? Yup, het kan en het is Belgisch! Komrads zijn duurzame, circulaire, vegan en stijlvolle schoenen, gemaakt met respect voor de mens en met een minimale impact op de planeet. Founders Greet Goegebuer en Mark Vandevelde stelden vast dat de mode-industrie goed is voor 20% van het wereldwijde waterafval, 21 miljard ton afval per jaar en 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Dat zette hen aan tot het maken van een sneaker waarvoor alleen hergebruikte en gerecyclede materialen worden gebruikt en die van onze planeet een betere plek maakt.
Talk about purpose! En die lees, zie en voel je ook in elk aspect van hun communicatie: op hun website, social media en andere kanalen. Van 'handmade in Europe' tot 'building a no-wast planet together'. Van 'the future is circular' tot 'everyday is earth day'. Van heldere duurzaamheidsverslaggeving en krachtige storytelling tot acties en het aansporen van activisme bij hun klanten: alles ademt purpose en is bovendien geworteld in cijfers, helder en verifieerbaar. Geen wonder dat Komrads-kopers, vaak Komrads-ambassadeurs zijn.
Communiceren zoals Komrads? Hit us up, we make it happen for you!
Wil je je verder verdiepen in purpose en positieve transformatie? Beluister dan zeker de podcast die over dit thema maakten met Arnoud Raskin, impactondernemer van het eerste uur en founder van Mobile School en Streetwize.
Klaar om impact te maken? Of eerst even kennismaken?
Laat van je horen via onderstaand formulier