Impact realiseer je per definitie op lange termijn. Tegelijk snelt jouw sector en de rest van de wereld aan een rotvaart vooruit. Innovaties en ontwikkelingen volgen elkaar in sneltempo op. Uitdagingen vermenigvuldigen dagelijks. Mensen hebben het gevoel dat ze voortdurend achter de feiten aanhollen en de controle over kwijt geraken. Gevolg? Onzekerheid en pessimisme over wat de toekomst te brengen heeft.
In deze context kijken we met z'n allen naar bedrijven om oplossingen te creëren en zekerheid te scheppen. De uitdagingen zijn groot, de verwachtingen zijn dat dus ook. Conclusie? Als je impact wil realiseren, heb je een langetermijnvisie nodig en moet je een aantrekkelijk toekomstbeeld schetsen voor je stakeholders.
Toekomstverkenning in a nutshell
Terwijl je met impact marketing communiceert over je huidige inspanningen, je meetbare doelen en je weg er naartoe, kijk je met toekomstverkenning verder vooruit: naar ambitieuze horizonten, die nog niet meetbaar of vertaalbaar zijn naar concrete stappen en KPI's maar wél noodzakelijk om je stakeholders te inspireren en motiveren om op lange termijn met jou samen te werken. Je gaat dus op zoek naar een toekomst en een langetermijnvisie waar zij mee hun schouders willen onder zetten.
Daarvoor kijk je 15 jaar vooruit, of zelfs 20. Hoe zien de samenleving en je sector er dan uit? Welke rol speelt je organisatie daar idealiter in? Hoe geraak je daar en welke stappen kun je vandaag al zetten? Je kijkt daarbij naar de belangrijkste externe ontwikkelingen en de urgentie daarvan voor je organisatie. Je brengt in beeld wat de impact is van je toekomstbeeld. Welke kansen, uitdagingen en scenario's brengt het met zich mee? Welke acties moet je nemen? Hoe gaan je stakeholders hierop reageren en hoe krijg je ze mee in jouw langetermijnvisie?
De eerste stap naar jouw gewenste toekomst
Toekomstbeeld ontworpen? Scenario uitgeschreven? Terug naar de orde van de dag dan?
Nee hoor! Om een inspirerende en gedragen toekomstbeeld en langetermijnvisie te bekomen is het belangrijk dat je die zo snel mogelijk uit de vergaderruimte trekt en een eerste concrete stap er naartoe zet. ASAP! Anders blijft het slechts één van de vele denkoefeningen die zachtjes uitdoven. Laat je daarbij inspireren door de toepassingen en technologieën die innovatieve en disruptieve bedrijven vandaag al in de markt zetten en vertaal dat samen naar een tastbare, eerste stap in de richting van de gewenste toekomst voor jouw organisatie.
Provotyping en storytelling
Die eerste stap is geen werkend product of meteen inzetbare dienst. Het is ook geen prototype of vroeg model, ontwikkeld om te testen. Het is een provotype, een provocatief prototype. Provocerend in de meest letterlijke zin van het woord: gemaakt om reactie uit te lokken. Geïnspireerd door innovatieve technologieën en gemaakt in co-creatie met één duidelijk doel: vernieuwende oplossingen ontdekken en toekomsten verkennen. En visionaire verhalen vertellen waarmee je je stakeholders en klanten motiveert en engageert om mee hun schouders te zetten onder jouw langetermijnvisie, richting jouw gewenste toekomst.
Klaar om jouw toekomst te verkennen? Laat het ons weten, we zetten je graag op weg!
Wil je meer leren over toekomstverkenning, provotyping en de impact van positieve toekomsbeelden? Luister dan zeker naar de podcast die we hierover maakten met auteur, storyteller en duurzaamheidexpert Stefaan Vandist.
Klaar om impact te maken? Of eerst even kennismaken?
Laat van je horen via onderstaand formulier